Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Hoe stel je algemene voorwaarden op?

Door: Danny Bijl, 28 oktober 2014 - Het is altijd verstandig om algemene voorwaarden op je website te plaatsen wanneer je producten of diensten aan consumenten of niet-consumenten verkoopt. Hierin benoem je bijvoorbeeld leveringsvoorwaarden, betalingstermijn en bedenkingstermijn. Waar moet je aan denken bij het opstellen van deze voorwaarden? In samenwerking met Kessels Hanssen t’Sas Advocaten geven we je enkele tips:

  • Er zijn verschillende soorten modellen voor algemene voorwaarden, zoals voor een webwinkel. Ga na welke voor jou het meest van toepassing is. Wanneer je producten levert aan consumenten en lid bent van een branche- of beroepsvereniging ben je soms verplicht een bepaald model consumentenvoorwaarden te gebruiken.
  • Moeten er bepaalde punten worden aangepast, bedenk dan of je dat zelf kunt of dat het slim is hiervoor een juridisch adviseur in te schakelen zoals een Kessels advocaat ondernemingsrecht.
  • Ook voorbeelden van relevante bedrijven kun je gebruiken als leidraad. Het is dan wel aan te bevelen om ook deze na te laten kijken door een juridisch adviseur.
  • Het is niet verplicht maar misschien wel handig om je algemene voorwaarden bij de KvK te deponeren. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer je aan telefonische verkoop doet en klanten je algemene voorwaarden dus niet zomaar in kunnen zien. Maar ook als extra zekerheid, zo kan er nooit discussie zijn over wat er precies in de algemene voorwaarden stond op het moment van het tot stand komen van een opdracht.
  • Lever je ook producten aan bedrijven of andere organisaties, maak in je algemene voorwaarden dan duidelijk onderscheid tussen de eventuele verschillen in voorwaarden. Het is namelijk niet wettelijk verplicht om niet-consumenten dezelfde uitgebreide bescherming te geven als consumenten.
  • Lever je naast producten ook diensten, maak dan ook hierin onderscheid of stel aparte algemene voorwaarden op.
  • Heb je te maken met een beroep waarbij je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig hebt, dan kun je die aansprakelijkheid deels afdekken met goede algemene voorwaarden. Je loopt minder risico op aansprakelijkheid en de verzekeraar zal de aansprakelijkheid eerder erkennen.
Er gelden ook plichten voor jou als bedrijf: de algemene voorwaarden moeten redelijk zijn voor de klant, in begrijpelijk Nederlands geschreven zijn en je moet ze voor of tijdens het sluiten van een overeenkomst aan je klant verstrekken.
  • De wet hanteert een zwarte en grijze lijst. Op de zwarte lijst van het Burgerlijk Wetboek staan algemene voorwaarden die bij wet verboden zijn. Op de grijze lijst staan voorwaarden die misschien bezwarend kunnen zijn voor de tegenpartij. Je dient bij de ‘grijze’ voorwaarden aan te kunnen geven dat deze niet bezwarend zijn in jouw specifieke situatie. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, gebruik dan ook geen ‘grijze’ voorwaarden.
  • De algemene voorwaarden kun je toesturen of overhandigen, de wederpartij kan deze dan opslaan en hier uitdrukkelijk of stilzwijgend mee instemmen. De enige uitzondering hierop is telefonische verkoop. Vertel dan in het gesprek dat er sprake is van algemene voorwaarden en dat je die eventueel kosteloos op kunt sturen.
Besteed aandacht aan je algemene voorwaarden, want met deze zogenaamde ‘kleine lettertjes’ geef je niet alleen alle rechten en plichten weer maar verklein je ook je bedrijfsrisico’s en de kans op conflicten!

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.