Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Creativiteit is goed voor de winst

26 september 2014 - Adobe heeft de resultaten bekendgemaakt van een nieuw onderzoek naar de toegevoegde waarde van creativiteit. Het onderzoek (The Creativity Dividend survey), uitgevoerd door Forrester Consulting, laat zien dat creativiteit en een creatieve bedrijfscultuur invloed hebben op het succes van ondernemingen.

Dat uit zich in innovatievermogen, het ontwikkelen van talent en leiderschap en een hoge merkbekendheid. Op basis van het onderzoek concludeert Adobe dat creativiteit essentieel is voor het huidige en de toekomstige succes van ondernemingen. De belangrijkste uitkomsten zijn onder andere:

- Ondernemingen die waarde hechten aan creativiteit realiseren aanzienlijk meer omzetgroei dan hun concurrenten: van de respondenten geeft 58 procent aan dat het omarmen van creativiteit hen in staat heeft gesteld om in 2013 de omzet te verhogen met minimaal tien procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Slechts 20 procent van de minder creatieve ondernemingen heeft vergelijkbare resultaten geboekt.

- Creatievere ondernemingen hebben meer marktaandeel en concurrentievoordeelcreatieve bedrijven hebben  meer kans om een marktleiderspositie te claimen en een grote marktaandeel te verkrijgen dan concurrenten. Van hen die het grootste marktaandeel rapporteren, overtreft het aandeel creatieve bedrijven de niet-creatieve bedrijven met factor 1,5.

- Ondanks de waargenomen voordelen van creativiteit, is 61 procent van de ondernemingen van mening dat zij niet creatief zijn:  slechts elf procent van de respondenten is van mening dat zij bij een creatief bedrijf werken. De meerderheid (51 procent) ziet zich als neutraal of als een niet creatief  bedrijf en tien procent is zelfs van mening dat hun werkwijze het tegenovergestelde is van wat creatieve ondernemingen doen.

- Creatieve ondernemingen worden gezien als beste plek om te werken: een positieve werkomgeving voor medewerkers is een goede basis voor creativiteit. 69 procent van de creatieve ondernemingen geeft aan dat zij awards hebben gewonnen voor ‘beste plek om te werken’. Slechts 27 procent van de minder creatieve ondernemingen hebben een vergelijkbaar resultaten behaald.In mei 2014 heeft Adobe Forrester Consulting opdracht gegeven om te onderzoeken hoe creativiteit de bedrijfsresultaten beïnvloedt. Voor dit onderzoek zijn senior managers van meer dan 300 internationale ondernemingen ondervraagd uit verschillende sectoren. Het gaat hierbij om beslissing nemers van grote ondernemingen uit de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Australië/New Zeeland, Korea, Japan en Duitsland.    

Nieuwe focus
"Jarenlang hebben leiders in het bedrijfsleven zich gericht op zaken als productiviteit van medewerkers, efficiëntie van bedrijfsprocessen en personeelsplanning als belangrijkste succesfactoren voor hun onderneming. De laatste jaren is de focus aan het verschuiven. Succesvolle bedrijven erkennen het belang van andere factoren zoals de noodzaak om creativiteit toe te passen in ieder onderdeel van de bedrijfsvoering, van strategie tot bedrijfscultuur, om op basis hiervan te innoveren," stelt David Wadhwani, senior vice president Digital Media bij Adobe. "Creatieve ondernemingen hebben 50 procent meer kans om een marktleiderspositie te verkrijgen."  

Het volledige onderzoek is hier te downloaden. Lees hier hoe David Wadhwani aankijkt tegen creativiteit bij Adobe.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.